Garbaus amžiaus žmonėms siūloma nemokama draugystės ir bendravimo telefonu paslauga. Būti tarpininkais pasirengę „Sidabrinės linijos“ projektą vykdančio M. Čiuželio labdaros ir paramos fondo įkūrėjai Kristina ir Marius Čiuželiai. Pasak jų, artumo niekada nebus per daug. „Telefoninis“ draugas praskaidrina kasdienybę, padeda užmiršti vienišumo kartėlį. Šiltas, nuoširdus pokalbis – tai, ko laukiame ir ką branginame kiekvienas.
Marius ir Kristina Čiuželiai, A. Ožič nuotr.
Kristinos ir Mariaus įsteigto M. Čiuželio labdaros ir paramos fondo tikslas – padėti ne pavieniams asmenims, o daugeliui jų. „Kad ir kokios jautrios atskirų šeimų istorijos būtų, mes labiau orientuojamės į tokią pagalbą, kuri tenkintų kuo didesnės tikslinės grupės dalies poreikius“, – kalbėjo M. Čiuželis.
Fondo veikla
Praėjusiais metais M. Čiuželio labdaros ir paramos fondui pavyko įgyvendinti du itin reikšmingus projektus, susijusius su medicinos įrangos pirkimu ir dovanojimu Vilniaus Santariškių klinikų Vaikų ligoninės Neonatologijos centrui. „Centro vadovo klausėme ne apie tai, kokios medicinos įrangos jiems labiausiai trūksta, o apie kokią jie tik svajoti drįsta, – pasakojo M. Čiuželis. – Viena tokių buvo ultragarsinė hemodinamikos pokyčių stebėjimo sistema.“
Lietuvoje širdies ir kraujotakos darbo įvertinimo technologija naujagimiams iki šiol nebuvo taikoma. Pasak medikų, ji labai pagerino mažiausiųjų pacientų gydymo kokybę, padidino jų išgyvenimo galimybes. „Dabar gydytojams daug lengviau nustatyti tikrąją kūdikių būklę, padėti jiems augti. Kai kam tai net išgelbėjo gyvybę, – pasidžiaugė M. Čiuželis. – Kitas pirkinys – motinos pieno analizatorius. Tai pirmasis tokio tipo prietaisas Lietuvoje, jis gali ištirti naujagimius maitinančių motinų pieno maistinę sudėtį. Tai leidžia medikams spręsti, kokių medžiagų trūksta neišnešiotam naujagimiui. Juk mityba labai svarbi kūdikio vystymosi dalis.“
Dėmesys senoliams
Svarbus fondo žingsnis – pagalba garbaus amžiaus žmonėms. „Susipažinę su labdaros ir paramos sektoriumi, įvairiomis visuomenės grupėmis, pastebėjome, jog garbaus amžiaus žmonės yra ta visuomenės dalis, kuriai itin trūksta dėmesio. Vyresniojo amžiaus žmonių gyvenimo kokybės gerinimas yra labai ilgas ir įvairialypis procesas, tad nusprendėme prisidėti patys ir siekti, kad mūsų šalis taptų draugiškesnė senatvei“, – tikino Marius.
Nemokama paslauga
„Sidabrinė linija“ yra nemokama socialinė draugystės ir bendravimo telefonu paslauga vyresnio amžiaus žmonėms. „Sidabrinės linijos“ įkūrėjai M. ir K. Čiuželiai tikina, kad vyresniame amžiuje svarbu išlikti aktyviems, neužsidaryti tarp keturių sienų, bendrauti.
„Kuo skiriamės nuo kitų linijų? – svarstė Marius. – Mes neteikiame psichologinės pagalbos. Patys inicijuojame skambučius, einame pašnekovo link. Siekiame, kad žmonės draugautų, nerūpestingai kalbėtųsi. Tai nėra emocinė parama išklausant, tai draugiškas dviejų pašnekovų pokalbis.“
K. Čiuželienė yra laiminga galėdama užsiimti prasminga veikla. Ji prisipažino vis dar jaučianti stebuklingą ryšį su savo seneliu, nors jo jau nėra tarp gyvųjų: „Mes labai daug laiko praleisdavom kartu. Išliko šilti jausmai. Tapome tikrais draugais.“
Kristina neabejoja, kad tarp senelių ir anūkų užsimezgęs ryšys yra tikras ir nuoširdus. „Vyresnio amžiaus žmonės ir mažieji gali skirti vieni kitiems daug laiko. Jie niekur neskuba, tad jų bendravimas – nepaviršutiniškas, nuoširdus.“
Poreikis bendrauti
Pasak pašnekovės, kiekvienas asmuo yra unikalus. Vieni prisipažįsta esą vieniši, kiti – ne. „Dalis garbaus amžiaus senolių nejaučia diskomforto dėl bendravimo trūkumo. Negali žmogui patarti daugiau bendrauti. Tačiau jei neapleidžia vienišumo jausmas, trūksta tiesioginės draugystės – „Sidabrinė linija“ visuomet išklausys ir padės“, – pristatydama nemokamą paslaugą nuoširdžiai šypsojosi Kristina.
Žmonai pritarė ir Marius: „Bendravimas – vienas pamatinių žmogaus poreikių. Tenka skaudžiai nusivilti, kai suvoki, jog artimųjų ratas taip susitraukė, kad nebeturi nė kam paskambinti.“
Pasak jo, tai įvyksta dėl įvairių priežasčių: nelikus artimųjų, jiems išvykus, pablogėjus sveikatai. „Tada lieki vienas, atsiranda psichologinė trauma. Dėl to ir įkūrėme draugystės pašnekesių liniją – skambinkite, kalbėkitės, draugaukite telefonu 8 687 21 551“, – aiškino Marius.
K. Čiuželienės manymu, bendravimo poreikiai ir troškimas bendrauti yra skirtingi. „Yra labai ekstravertiškų ir socialių žmonių. Intravertiški linkę daugiau laiko praleisti vienumoje. Tačiau širdyje besijaučiančių tikrais vienišiais – mažuma“, – sakė ji.
Unikalūs dalyviai
K. Čiuželienė žavėjosi viena aštuoniasdešimt trejų metų pokalbių dalyve: „Ji tokia vitališka, spinduliuojanti gyvenimo džiaugsmu. Net suabejojom, ar jai tikrai reikalingas pašnekovas. Nuolat apsupta bičiulių. Paklausta, kodėl ieško telefoninių pašnekovų, atskleidė, kad nori padėti tiems, kas neturi su kuo pasišnekėti.“
Kitas „Sidabrinės linijos“ pašnekovų, devintą dešimtį peržengęs Vytautas džiaugiasi radęs giminingą dvasią. „Kodėl smagu kalbėtis su svetimu žmogumi, kurio net veido nesi matęs? – klausė jis savęs. – Kiekvienas žmogus yra kaip naujai atrasta sala. Mūsų gyvenimai panašūs. Visada randame bendrą kalbą. Dvasinis pasaulis labai platus.“
Sutapimai suartina
Anot M. Čiuželio, viena įsimintiniausių „Sidabrinės linijos“ istorijų – Marijos ir Adelės pažintis. Adelė patyrė tremties kančias. Jai iki skausmo pažįstamas tėvynės, artimųjų ir namų ilgesys. Mariją likimas buvo nubloškęs į Angliją. Žinoma, patirtys nepalyginamos, bet labai suartinančios. Jas vienija ir kitos gyvenimo aplinkybės. Abiejų moterų tėveliai vargonininkai, mamos giedojo bažnyčioje. Adelė klauso „Marijos“ radijo, emigrantės tėvai kalba eteryje. Nenuostabu, kad Marija šį lemtingą susitikimą palygina su vienu gražiausių kalnų, į kurį užkopė po ilgų metų svečioje šalyje: „Žvelgdama nuo viršūnės galiu pasakyti, kad dalintis laiku, istorijomis, bendrais interesais ir mažomis kasdienybės smulkmenomis yra labai gera.“
Kristina ir Marius Čiuželiai kviečia šeimas pranešti kontaktus tų senolių, kurie mėgsta kalbėtis, bet neturi kam pasiguosti, su kuo pasitarti ar pasidalyti dienos džiaugsmais. „Sidabrinės linijos“ savanoriai laukia galimybės paskambinti ir pasikalbėti.
Saugikliai
Paklaustas apie senolių patiklumą, ar nebijąs, kad jų linija pasinaudos telefoniniai sukčiai, M. Čiuželis nuramino, mat sistemoje esą tam tikri saugikliai, kurie apsaugos. „Perspėjame tiek savanorius, tiek vyresnio amžiaus žmones nepulti į draugystę stačia galva, patariame neskubėti keistis asmeniniais duomenimis“, – tikino jis.
Kad nebūtų piktnaudžiaujama ir prisidengiama „Sidabrinės linijos“ vardu, senolių naivumu, pokalbiai įrašomi. Pašnekovai sujungiami anonimiškai, per virtualų skambučių centrą. Programa užfiksuoja abiejų pašnekovų telefonų numerius, o sutartą dieną sutartu laiku savanoris aktyvuoja skambutį. „Visada pasakome, kad „Sidabrinė linija“ yra nemokama paslauga, tad jokių piniginių santykių nebus. Visos linijos sąnaudos dengiamos fondo lėšomis, – aiškino M. Čiuželis. – Pasidalykite savo šiltu žodžiu ne tik su artimaisiais, bet ir su vienišais vyresnio amžiaus žmonėmis.“
Šaltinis: Lietuvos žinios